2011-01-09

quornfärspaj med smörstekta skogschampinjoner och bladpersilja


detta är vintrig, matig paj som passar väldigt bra i januarikylan. när jag var liten var köttfärspaj en av mina absoluta älsklingsrätter, så när jag slutade äta kött började jag experimentera med olika quornfärsfyllningar. personligen föredrar jag lite mäktigare varianter av färspajer och detta är en sådan. pajskalet kan förstås varieras, så jag nöjer mig här med att beskriva hur jag gjorde fyllningen. fyllningen är gjord på 300 gram quornfärs, 250 gram skogschampinjoner, en gul lök, en stor vitlöksklyfta, en röd chilifrukt, en knippe bladpersilja, en deciliter krossade tomater, en halv deciliter vispgrädde, en matsked brödsirap och en matsked umamipasta, kinesisk soja, olivolja och smör till stekning samt salt och svartpeppar. alla mått är ungefärliga. börja med att steka champinjoner i en torr panna. hacka under tiden löken fint. stek därefter quornfärsen tillsammans med lök i en annan stekpanna. quornfärsen kräver en del soja för att få smak. när champinjonerna fått färg, dra dem från plattan och blanda i en klick smör, finhackad bladpersilja, pressad vitlök och salt. när färs- och lökblandningen är klar, häll i champinjonerna i stekpannan. med plattan på mycket låg värme, tillsätt först krossade tomater och grädde, sedan övriga ingredienser. häll fyllningen i ett förgräddat pajskal och strö riven, mellanlagrad ost ovanpå. grädda i 200 graders värme i nedre delen av ugnen i ungefär 20 minuter. låt gärna pajen vila en stund innan den ska ätas.

Inga kommentarer: