2011-02-01

äggröra med rostade solrosfrön och smak av rökt chili


äggpremiär på bloggen! detta är egentligen ganska märkligt eftersom ägg är en av mina favoritråvaror. en frukost utan ägg är för mig en halv frukost. äggröra är ju en klassiker och efter lite experimenterande har jag kommit fram till följande recept. för en mild, krämig äggröra använder jag ett ägg, ungefär tre matskedar vispgrädde, en nypa salt och ett drag med svartpeppar från kvarnen. jag börjar med att blanda ägg och grädde relativt kraftig med en gaffel till en jämn smet. vid det här laget är det lagom att lägga en klick smör i stekpannan. därefter tillsätter jag salt och svartpeppar i smeten och blandar igen. när smöret är smält och börjat bubbla lite, men inte är brynt häller jag i smeten. därefter börjar jag röra, från ytterkanten och in med en silikonslickepott. så fort är genomrörd en gång och är det lagom att ta av den från värmen och lägga upp. det går otroligt fort och det är lätt att smeten stannar för mycket och röran blir till hackad omelett. i den varma pannan lägger jag sedan en näve solrosfrön och lite flingsalt för rostning. när fröna har fått färg häller jag dem över äggröran och droppar på tabasco med rökt chilismak.

Inga kommentarer: