2011-03-03

röd currysoppa med broccoli och quorn


ett exempel på snabb och enkel mat när den är som bäst. till soppan behövs två quornfiléer, ungefär en halv färsk broccoli, en halv gul lök, två deciliter vispgrädde, ett par matskedar färdigköpt röd currypasta, buljong samt salt och limesaft efter smak. jag började med att snabbtina två quornfiler i en påse under varmt vatten och sedan skiva upp den och löken. därefter delade jag en halv broccoli i mindre bitar och kokade ett par minuter i lättsaltat vatten. när broccolin mjuknat hällde jag av vattnet och lät den ånga av. quornfilérna stekte jag i smör, olja och en matsked currypasta tills de fått fin färg. jag lade då i broccolin och löken, rörde om och lät vila någon minut. jag lade sedan över blandningen i en kastrull, hällde på vatten tills det täckte till drygt hälften och tillsatte buljong. när blandningen var varm lät jag den koka upp med två deciliter grädde och den resterade matskeden currypasta. jag lät soppan sjuda en stund, redde redde sedan av den med en klick smör och lite crème fraîche. slutligen smakade jag av den med limesaft och salt. kokosmjölk hade fungerat lika bra som grädde här!

Inga kommentarer: