2013-06-21

jordgubbar inlagda med lime, mynta och muscovadosocker


äntligen sommar och äntligen dags för första inlägget på länge!

när jag var liten fick jag ofta höra att det var synd att tillaga jordgubbar - de var ju som allra godast färska eller med lite mjölk. jag håller inte med! det finns så många roliga saker att göra med jordgubbar.

till denna inläggning använde jag en liter jordgubbar, ungefär två matskedar mörkt muscovadosocker, saften från en halv liten lime och några kvistar färsk mynta. muscovadosocker påminner lite om farinsocker, men har en mycket kraftigare smak och en lätt lakritston. tillsammans med limen tar det fram den naturliga sötman i jordgubbarna. mörk rom hade förmodligen gett ett liknande resultat.

gör så här: skiva jordgubbarna och lägg i en burk som kan förslutas. blanda limesaft och muscovadosocker och rör ut klumparna, blanda med jordgubbarna. hacka sedan myntan och lägg i blandningen. ju längre jordgubbarna ligger i, desto mer saft släpper de och då förlorar de lite spänst. låt därför inte jordgubbarna ligga mer än nån timme om du vill använda dem till garnering.

dessa inlagda jordgubbar gjorde jag till midsommarfirandet, men de måste ju provsmakas innan. här äts de som lyxig midsommarfrukost på smörstekt äggtoast och en klick crème fraîche.

1 kommentar:

Carina sa...

De inlagda jordgubbarna var väldigt goda. De passade bra till yoghurtpannacotta.