2012-11-28

lussebullar med smak av pistage och apelsin


nån gång om året slår baklusten till - och i år lagom till advent. lussekatter har aldrig varit min grej, men idag försökte jag mig på lussebullar med fyllning jag tänkte skulle passa. pistagen ger karaktär,  apelsinen lite friskhet och båda funkar fint tillsammans med saffran. till dessa saftiga bullar behövs detta:

deg: 50 g jäst, 150 g smör, 4 dl mjölk, 1 dl grädde, 2 paket saffran, 250 g kesella, 1 dl socker, 1/2 tsk salt och 14 dl dinkelmjöl.

fyllning: 200 g rumstempererat smör, 100 g mandelmassa, 100 g skalade och rensade pistagenötter, 1 dl mandelmjöl (eller mald sötmandel), rivet skal från en apelsin och 1 knivsudd vaniljpulver.

pensling och topping: 1 uppvispat ägg och lite pärlsocker

börja med fyllningen. skala pistagenötterna. ta bort så mycket som möjligt av det bruna höljet t. ex. genom att lägga dem i en sil och skaka runt dem. vispa samman smör och mandelmassa med elvisp (försiktigt). tillsätt pistagenötter, mandelmjöl, apelsinskal och vanilj. ta en bit plastfolie, lägg på smöret och forma till en rulle på c:a tre cm i diameter. låt vila i kylen.

fortsätt med degen. stöt saffran med lite socker i en mortel. smält smöret i en kastrull. tillsätt mjölk och grädde och låt blandningen bli fingervarm. blanda i saffran. smula jästen i en bunke och lös upp med lite av mjölk- och gräddblandningen. tillsätt kesella, socker, salt och resten av mjölk- och gräddblandningen. tillsätt lite mjöl i taget. arbeta ordentligt med degen på bakborg ett tag så att den blir lite smidig, men ändå fortsätter vara kladdig. lägg degen i en bunke och låt den jäsa i 40 min under handduk.

under jäsningen, förbered plåtar med ett trettiotal formar. sätt ugnen på c:a 225 grader. efter jäsningen, dela degen i c:a 30 bitar. ta ut smöret ur kylen och dela i lika många bitar som degbollar. forma bullarna genom att ta en bit, platta till den (men inte för tunt!), lägga i en bit fyllning och nypa ihop bullen undertill. lägg i formar låt jäsa ytterligare 40 min under handduk.

pensla därefter med ägg, toppa med strösocker och grädda i 5-10 min beroende på ugn.

dessa är väl värda besväret!

Inga kommentarer: