2012-11-10

hallon- och lakritstreat


den här lördagen behövde piffas upp, men med ett nästintill tomt kylskåp var det inte helt lätt. helst hade jag velat ha godis men det fanns inget, så det blev så här istället.

till denna ganska mättande hallon- och lakritsglass använde jag detta: en liten banan, en stor näve frysta hallon, en och en halv dl vispgrädde, en tsk lakritspulver samt en halv tsk flingsalt. måtten är ungefärliga. jag började med att vispa grädden. därefter mixade jag banan och hallon i en separat skål. jag ville ha smeten ganska syrlig eftersom grädden (särskilt den laktosfria jag använde) som frukten skulle blandas med är söt i sig. jag blandade i lakritspulver och balanserade med upp flingsalt efter smak. här gäller det att vara lite snabb så att smeten inte smälter. därefter vände jag ner den vispade grädden i fruktblandningen och smakade av med ytterligare lakritspulver och salt. en perfekt treat denna förmiddag!

ett alternativ här hade varit att blanda frukten med t.ex. turkisk yoghurt istället för grädde, men då hade jag nog använt ungefär två delar banan och en del hallon till fruktblandningen istället för relativt lika delar som jag gjorde idag.

Inga kommentarer: