2011-01-25

marinerad quornfilé med koriandernudlar och jordnötssås


den här rätten bygger helt på jordnötssåsen. jag har länge varit sugen på jordnötssås, men inte kommit mig för att göra det förrän ikväll. ingredienserna till jordnötssåsen är en finhackad vitlöksklyfta, en halv finhackad chilifrukt, ett kryddmått vardera av ingefära, spiskummin och koriander, två deciliter ekologisk kokosmjölk, en deciliter vatten, en deciliter jordnötssmör, en halv deciliter finhackade jordnötter, saften från en halv lime, ett par matskedar japansk soja, en matsked farinsocker och lite salt och matolja. jag började med att fräsa vitlök, chili och de torra kryddorna snabbt i olja. därefter tillsatte jag kokosmjölk, vatten och jordnötssmör och lät såsen koka upp. därefter tillsatte jag övriga ingredienser och smakade mig fram till en bra balans. de hackade jordnötterna gick i sist. den här såsen vinner på att inte ätas direkt, utan att den får stå och sjuda en stund så att smakerna går ihop ordentligt. till såsen åt vi quorn som ugnsstekts under tiden som såsen gjordes samt risnudlar som efter de kokats blandades med en skvätt japansk soja och hackad, färsk koriander.

Inga kommentarer: