2011-01-15

potatisplättar med rårörda lingon och crème fraîche


när jag var liten brukade pappa göra potatisbullar genom att blanda ett ägg i det överblivna potatismoset, krydda med grovmalen svartpeppar på burk, klicka ner det i pannan med en klick margarin och steka. själva smeten blandade han i plastburken där potatismoset låg. det var alltid lite fascinerande hur potatismoset från ena dagen kunde bli en helt ny rätt en annan dag. idag känner jag samma sak. potatisplättar är det jag helst gör av överblivet potatismos. jag följer pappas recept, men kryddar med havssalt och svartpeppar från kvarn. om moset är fast använder jag båda gulan och vitan av ägget eller äggen, och om den är lös bara gulorna. vitorna gör smeten mer porös. jag tillsätter också ofta lite ekologiskt ströbröd för en fastare struktur. potatisplättarna steker jag i smör och olivolja och serverar med rårörda lingon och en klick crème fraîche.

Inga kommentarer: