2011-01-06

rökt chili- och vitlöksmarinerad quornfilé med potatispuré


quornfilér är bra att ha i frysen för sådana där dagar när det är svårt att komma på nån vettig mat. quorn är gjort av svampprotein och fungerar bra som vegetarisk ersättning för kyckling. filéerna blir dock lätt torra och lite smaklösa så jag föredrar alltid att marinera dem. idag gjorde jag en marinad på olivolja, färskpressad citronsaft, fint skivad vitlök och chili, en kvist timjan, japansk soja, lite honung, tabasco samt tabasco med chipotelesmak. chipotele är en rökt chilipeppar som ger en grillad smak till quornfiléerna. även om jag bara är ute efter den rökta smaken brukar jag kombinera chipoteletabascon med den vanliga tabascon eftersom jag tycker att röksmaken kommer fram bättre då. efter att filéerna marinerats i ett par timmar stektes de i stekpanna. honung har en tendens att ge stekpannan en viss beläggning, men efter att jag torkat ur den gjorde jag en tjock brunsås genom att koka ihop vispgrädde, kinesisk soja och en del av marinaden som filéerna legat i. såsen smakades av med salt, svartpeppar samt de kryddor som ingick i marinaden. filéerna serverades med såsen samt en klick överbliven potatispuré från igår. potatispurén är enklast möjliga variant, gjord på potatis, grädde, en skvätt mjölk, smör och salt.

Inga kommentarer: