2011-07-03

färska vårrullar och äggsallad


dessa fina vårrullar - resterna från min födelsedagsmiddag - fick utgöra en lite överlyxig lördagsbruch i helgen. vi gör dem ibland, lite pyssliga, men alltid värt besväret. det är ett kärt sådant som man brukar säga. det krävs en del preppande. fyllningen till vårrullarna kan förstås variera, men dessa innehåller tunna risnudlar, morot, salladslök, koriander och räkor. risnudlarna och räkorna är smaksatta separat. jag började med att skära morötterna tändsticksformade och finhacka salladslök och koriander. räkpastan gjordes genom att finhacka en näve tinade räkor och blanda dessa med färskpressad lime och vitlök. nudlarna är snabbkokade. när de är klara är det bra att hälla av dem med hjälp av en sil och  skölja dem i kallt vatten så att de inte klibbar ihop. jag täckte sedan botten av nudelkastrullen med en neutral olja och hällde därefter tillbaka nudlarna. jag tillsatte därefter japansk soya, fisksås och sesamolja (var lite sparsam med denna, den kan lätt bli dominerande) och ytterligare neutral olja. nudelblandningen ska vara glansig, men inte rinnig. sedan tillsatte jag koriandern och salladslöken. vi har en ganska strikt arbetsdelning när det gäller de här vårrullarna och det är alltid min sambo som rullar dem. rispappren är av det mindre slaget. varje vårrulle görs genom att ett rispapper blöts i ljummet vatten och sedan läggs på en våt kökshandduk. därefter läggs fyllningen i en som en rad på mitten. det är viktigt att rullarna blir tighta och håller formen. de färdiga vårrullarna dippas med fördel i nuoc cham-sås, som består av risvinäger, socker, limesaft, fisksås, finhackad röd chili, finhackad mynta och finhackad vitlök. det finns olika recept, så det går bra att prova sig fram. jag brukar ha en skvätt japansk soya i också. jag tycker att det är väldigt gott att doppa vårrullarna i rostade sesamfrön också. eftersom jag gärna vill ha ägg till frukost och det inte fanns så många vårrullar kvar gjorde jag en enkel äggsallad genom att vändsteka ägg i neutral olja. efter att ägget svalnat något strimlade jag det och blandade med sesamolja och koriander och chili. förvara vårrullarna under blöta handdukar så att de inte torkar innan servering. detsamma gäller om det skulle bli några över.

Inga kommentarer: